torsdag 22 september 2011

Arbetet rullar på!

Nu kan jag verkligen säga att arbetet har kommit igång med våra Ipads! Ingen skrivare än så länge, men eleverna börjar kunna rutinerna kring vårt arbete och det rullar på fint.

I ettan har vi den här veckan provat att gå in på Youtube, för att se att vi faktiskt har internet tillgängligt på våra paddor. Tyvärr verkade inte det trådlösa nätverket klara av att 18 st försökte komma ut samtidigt, så det låste sig efter ett par sekunder. I efterhand har jag provat och märker att en eller ett par stycken kan vara "ute" samtidigt utan problem.

I svenska har jag laddat ner två nya appar den här veckan; ABC tracer och Puppet pals. ABC tracer tycker jag var en riktigt rolig app där eleverna tränar sig att spåra bokstäver och en hel del annat. Dock på engelska, men bra ändå! Puppet Pals är helt fantastisk! Idag har jag haft åk 3 och 4 på elevens val IT/data. Då fick de i par göra en egen film om miljö i den här appen. De tränade sig att samarbeta och att öva sin muntliga förmåga. Dessutom hade de riktigt roligt! Aldrig fel ;)

I min etta har flera av eleverna fått riktig kläm på Tangrampussel. De är så bitna och sitter gärna när de har en stund över och klurar. Härligt att se!

Idag när jag förhörde läsläxan med en och en i halvklass, satt resten med var sin Ipad och arbetade. Lugnt och alla var djupt försjunkna i sitt arbete. Fröken myser!

Imorgon är det fredag igen och klassen ska ytterligare en helg få ta hem sin padda :)

Mitt nya lärarmotto- En liten stund Ipad om dagen gör gott!
/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar