tisdag 25 oktober 2011

Orkester med klass 1

Då har jag provat att använda ipaden i min musikundervisning. Med framgång kan jag säga! Appen som jag har använt med min etta är Xylophone. Innan ipadsen kom fram, så sjöng vi "Det var så roligt jag måste skratta... ". Några av dem kunde den lite redan, så det flöt på bra. I tre grupper fick de sedan spela på riktiga instrument; trumma, claves och triangel. I grupperna tränade de på att spela på instrumentet på det slaget som jag dirigerade. Det gick riktigt bra. De var så duktiga!

När alla hade fått prova de olika instrumenten så var det slutligen dags att utöka spelandet med Ipadsen. Alla fick ta fram sin xylofon och spela på en ton då jag dirigerade slaget. Det blev lite fördröjning eftersom de först skulle titta på mig och sen trycka på rätt ton. Men det problemet löste en av eleverna snabbt!
- Fröken, om man håller på tonen från början, så behöver man bara släppa fingret när du dirigerar. Då låter rätt ton! Smarta sjuåringar jag har!
Om någon undrar över vad jag har använt för arrangemang, så är det plockat från musikboken "Musikskatten".

/ Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar