tisdag 4 oktober 2011

I-landsproblem

Många funderar kring hur Ipaden kan användas i skolan? Är det något att satsa pengar på? Ska vi satsa på laptop eller Ipad?

För mig är Ipaden en allt- i- ett- sak. Momenten som tränas i apparna kan jag till stor del hitta på andra ställen. T ex pussel, memory, sudoko, magnetbokstäver, dockteater, prick till prick och mycket mer! Men om man som jag får en tredje första klass på skolan (har bara varit två innan) så är Ipaden är superkomplement. Vi spar många inköp av ovan nämnda saker och köper appar istället. Tro nu inte att vi inte har något annat material, men vi har inte skåpen fulla precis.

Med varsin Ipad i klassrummet har alla elever dessutom varsin dator för ordbehandling och internet, egen kamera, egen filmkamera, egen xylofon, gitarr, piano, trumset och flera andra instrument. Ja till detta har alla en egen inspelningsstudio i appen Garageband!

Utmaningen i min undervisning nu för tiden är att komma ihåg att jag har alla de här möjligheterna varje dag, varje lektion! Vilket i-landsproblem, men jag kan leva med det ;)
/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar