tisdag 31 januari 2012

Det ena utesluter inte det andra

Igår kväll på Aktuellt var det ett ganska långt reportage kring surfplattor i skolan! Det är verkligen roligt att det lyfts fram i media eftersom det är så många kommuner som verkar vara på gång med stora satsningar på iPads just nu.

Efter ett tag förstod jag dock att diskussionen efter reportaget egentligen mest kom att att handla om att tro på Trageton eller ej. Verkligen synd att det blev den vinklingen tycker jag, eftersom att arbeta med iPad i skolan inte måste innebära att man arbetar enligt Tragetons metod.

Själv hade jag ambitionen att köra Tragetons modell i min klass när vi hade fått våra paddor, men med facit i hand är jag glad att jag inte gjorde det. Inte för att jag inte tror på hans metod att vänta med skrivandet med pennan, utan mer för att det faktiskt tar tid innan man lär känna paddorna och all teknik kring dem. Det tog ju t ex lite tid innan vi fick skrivaren till att fungera till dem.  

Under hela höstterminen har min klass fått prova iPaden på många olika sätt, men man måste ändå säga att en hel del appar bara blir en inkörsport. Det är de mer omfattande apparna t ex "Bookcreator" som ger arbetet en riktning om hur man tänker arbeta.Nu i vår ser jag fram emot att utveckla arbetet med barnlitteratur på paddan och just Bookcreator.Det ska bli spännande!

Att jag har en forskare från Malmö Högskola som följer mitt arbete med paddorna under de kommande tre åren gör inte saken sämre! Vi får väl helt enkelt se vad  hennes forskningsrapport kommer att innehålla. När vi är klara så kan vi dela med oss av hur mycket iPaden hjälper barnen framåt i utvecklingen.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar