tisdag 27 september 2011

Ettor vs trefyror

I vår Ipadvärld rullar allt på. Idag har jag testat Puppet Pals med mina ettor. Efter en ganska lång stund av väntande på att ladda ner roliga figurer, så kom de i gång. Till skillnad från treor och fyror så är mina ettor mer nyfikna och provar sig fram hela tiden. Till deras absoluta fördel! Efter bara en liten stund hade ett par av killarna hittat hur man gjorde egna figurer genom att ladda ner foto från sin kamerarulle. På så sätt kunde de själva vara en figur i sin "pjäs"!

Treorna och fyrorna är mera försiktiga och frågar sig fram. Vilket så klart också är klokt :)

Med treorna och fyrorna jobbade vi två och två med en Ipad, medan ettorna fick prova själva. Jag måste helt klart säga att samarbetet är att föredra. Det utvecklar samtalet mellan eleverna och så klart att komma överens.

Så nästa gång vi kör Puppet Pals i ettan blir det i par. Då vet de hur det fungerar, alla figurer är nerladdade och vi kan komma igång direkt hoppas jag.

Om två veckor kommer jag och min lärarkandidat att köra igång ett fördjupningsarbete med Ipads. Ser fram emot det och jag skriver mer om det när det närmar sig!

/Annika

torsdag 22 september 2011

Arbetet rullar på!

Nu kan jag verkligen säga att arbetet har kommit igång med våra Ipads! Ingen skrivare än så länge, men eleverna börjar kunna rutinerna kring vårt arbete och det rullar på fint.

I ettan har vi den här veckan provat att gå in på Youtube, för att se att vi faktiskt har internet tillgängligt på våra paddor. Tyvärr verkade inte det trådlösa nätverket klara av att 18 st försökte komma ut samtidigt, så det låste sig efter ett par sekunder. I efterhand har jag provat och märker att en eller ett par stycken kan vara "ute" samtidigt utan problem.

I svenska har jag laddat ner två nya appar den här veckan; ABC tracer och Puppet pals. ABC tracer tycker jag var en riktigt rolig app där eleverna tränar sig att spåra bokstäver och en hel del annat. Dock på engelska, men bra ändå! Puppet Pals är helt fantastisk! Idag har jag haft åk 3 och 4 på elevens val IT/data. Då fick de i par göra en egen film om miljö i den här appen. De tränade sig att samarbeta och att öva sin muntliga förmåga. Dessutom hade de riktigt roligt! Aldrig fel ;)

I min etta har flera av eleverna fått riktig kläm på Tangrampussel. De är så bitna och sitter gärna när de har en stund över och klurar. Härligt att se!

Idag när jag förhörde läsläxan med en och en i halvklass, satt resten med var sin Ipad och arbetade. Lugnt och alla var djupt försjunkna i sitt arbete. Fröken myser!

Imorgon är det fredag igen och klassen ska ytterligare en helg få ta hem sin padda :)

Mitt nya lärarmotto- En liten stund Ipad om dagen gör gott!
/Annika

fredag 16 september 2011

Klang och jubelfest!

Då har alla elever i min klass fått hem sin Ipad över helgen! Puh! Innan detta blev möjligt har jag, förutom det jag skrivit tidigare, märkt väskor och laddare till alla. Idag fick jag extra hjälp från min lärarkandidat. Tack! Så klart var vi tvungna att märka de svarta väskorna utvändigt med en liten plastad namnlapp. Hur ska annars fritidspersonalen hitta rätt Ipad i förrådet när de ska lämna hem dem i eftermiddag? Varför kommer jag alltid på sånt i sista minuten?

Så lyckliga eleverna blev när de förstod att det som de längtat efter i två veckor, äntligen blev verklighet! De jublade rakt ut i klassrummet :)

Eftersom vår första överenskommelse med föräldrarna är att en vuxen ska vara med när Ipaden hämtas och lämnas till skolan, så mailade jag alla föräldrar igår. Jag fick också ringa två föräldrar idag, så att de kunde komma och hämta istället för att barnet skulle åka med buss.

Två viktiga frågor som vi måste ta ställning till framöver:
*  Hur löser vi det smidigast för våra fritidsavdelningar, så att de kan lämna ut Ipaden vid dagens slut?
* Hur löser vi det smidigast för föräldrarna vi hämtning och lämning? Hur länge behöver de vara med?

Kommentarer från några föräldrar som jag mötte idag:

"- Hur får man sitt barn att förstå att en Ipad kostar 6500kr?"
"- Ni kommer nog inte att få mycket frånvaro i den här klassen. Eleverna längtar till att jobba med Ipaden!"
"- Mitt barns högsta önskan har gått i uppfyllelse: att få ta hem Ipaden!"

Jag hoppas att mina elever och deras familjer får en riktigt trevlig helg i Ipadens värld!
/Annika

onsdag 14 september 2011

Dropbox

Vilken fantastiskt bra grej!
Här kommer ett par bilder som är tagna med våra Ipads under en utflykt till Wanås slott i förra veckan. Bilderna plockade jag ner i Dropbox för att sen ha dem hemma i min dator direkt. Så smart! Ett moln i cyberrymden som förvarar mina bilder, så att jag kan plocka fram dem i vilken dator som helst!



/Annika

Förbereda för hemresa

Vilka begränsningar ska man ha i Ipaden innan man skickar hem den?

Eftersom min chef är positiv till att eleverna ska få låna hem sina Ipads, så har vi lite förberedelser att göra. Ärligt ska jag säga att jag inte hade tänkt så mycket på ta-hem-momentet tidigare. Men när nu alla har varsin, så är de ju väldigt förväntansfulla och längtar till de får ta hem "sin" Ipad! Så klart de ska få ta hem dem, tycker även jag!

Innan det kan ske har vi bestämt att göra en del begränsningar, t ex att de inte kan radera några appar, inte kan  köpa inuti appar och en ålderinställning för program på 12 år. Dessutom vill vi att alla föräldrar får hem en lapp med försäkringsvillkor. Och just nu verkar det vara det som tar längst tid. Målet är trots allt att de ska  kunna ta hem dem till helgen. Hoppas vi kan hålla det!

Barnen behöver gott om tid att sitta var och en och prova sig fram i olika appar, som intresserar dem. Så länge de inte får ta hem dem, så känner jag att jag måste ge dem lite extra tid till det i skolan.

I veckan har det annars varit mycket praktiskt arbete med att märka alla hörkurar. Som en liten kommentar kan jag nämna att små hörlurar (öronpluggar) inte sitter så bra i alla små barns öron :(

/Annika

onsdag 7 september 2011

Testa hörlurar och spåra S

Idag har vi testat IPaden vid flera olika tillfällen.

Först i morse fick alla sina hörlurar och fick sen prova en engelsk app (Learning Pad) med både siffror, bokstäver och ljud. Mycket av tiden gick till att gå runt och kolla så att alla visste hur man satte i hörlurarna och hur man skruvade upp och ned ljudet. Tre av eleverna hade appar som på något sätt hängde sig. De kom inte igång! Jag provade i eftermiddag att installera om dem, men det hjälpte inte. Vi får hoppas att det inte kommer att hända ofta. Lite frustrerande!

Efter introduktion av bokstaven S fick alla prova att spåra bokstaven i appen (ABC Print). Det gick kalasbra! De lärde sig snabbt hur de skulle skifta mellan stor och liten bostav och hur de sen suddade. Eleverna skrev snabbt flera S som de glatt visade upp!

Efterarbetet av gårdagens utflykt blev att jag kopplade IPaden till kanonen i taket och visade alla bilder vi tog igår och vad vi filmade. Vi pratade om vad vi upplevde, skrattade till filmen och efter det skrev vi en text på blädderblock tillsammans om vad vi kom ihåg. Massor av händer i luften :) 

I eftermiddag fick de lite fri tid med sin IPad när de hade läst upp sin läsläxa. De har så mycket de vill upptäcka och längtar till de får ta hem dem. Men innan det sker vill vi få vadderade väskor levererade. I väntan på dem försöker jag ge dem lite små stunder här och var. Att få visa mamma eller pappa på eftermiddagen är också en lycka hos eleverna. De är så stolta!

/Annika

tisdag 6 september 2011

Att synas i tidningar

Innan detta pilotprojekt drog igång så skrev våra två lokaltidningar om oss. I Kristianstadsbladet stod det så här. I Norra Skåne var vinklingen på texten annorlunda. Deras artikel såg ut så här.

/Annika

Vilka är fördelarna?

Varför har vi IPad till alla elever i en etta?

Idéen kommer från vår rektor som var nyfiken och ville satsa på detta. När jag sen fick frågan om jag ville ha det i min klass, var svaret för mig självklart. Min egen erfarenhet av det är väl egentligen bara att min man köpte en tidig modell, som han sålde igen. Men framför allt blev jag nyfiken för att en av mina väninnor hade köpt en och berättade hur enkel den var för hennes tvååring att använda. Efter det började jag läsa en del om det här på nätet.

Jag kom ganska snabbt fram till att den är utmärkt till förskola och de tidiga åren i skolan, p g a att den är så användarvänlig. Inga instruktioner behövs, barnen bara provar sig fram!

Den kräver ingen inloggning, utan är igång bara de lyfter på locket! Tänk vad skönt att slippa krångel :)
Inga sladdar. Enkel och lätt att ha i händerna, ja eller i väskan.

Framför allt så ser jag den som något lustfyllt och motivationshöjande, där eleverna kan känna att de leker/spelar. Men i själva verket lär de sig något nytt!

I undervisningen kommer vi att använda den till bl a ordbehandling, göra presentationer med bild och text, fotografera, filma, skapa musik och så klart alla appar som har övningar som förstärker våra aktuella undervisningsmål.

Detta är de fördelar vi ser idag, men jag är ganska säker på att det kommer mera...!

/Annika

IPad på utflykt

Med en datorväska innehållande fem IPads gav vi oss idag ut på tur med alla ettor på skolan. Så klart hade alla en smaskig matsäck, men i min väska fanns bara IPads. Vi ville ju inte att någon olycka skulle inträffa så här första dagen. Tankar som for i huvuvdet var ju så klart, hur ska detta bli rättvist? Men det löste sig fint.

När vi gick runt bland konstverken i parken försökte jag lite smidigt att ta upp en padda och frågade en elev som stod nära om de ville ta kort. När dagen var slut hade alla provat att ta varsin bild! En reflektion som jag har är att sjuåringars fingrar inte riktigt räcker till för att både hålla Ipaden och trycka på knappen när man tar bilden. Min hand fick vara ett stöd för dem, så att de kunde trycka. Jag var ärligt ganska rädd för att de skulle tappa dem. Men det gick galant! Kanske kommer de att välja att filma mer p g a detta?

Tankarna går nu vidare vad för något roligt vi kan göra med bilderna vi tog. Imorgon ska vi göra efterarbete av dagen, så den idéen ska jag försöka kläcka fram till imorgon.

/Annika

måndag 5 september 2011

Idag kom tomten!

Då är vi igång på Västerskolan i Knislinge!

Idag kom då våra efterlängtade IPads! Efter beslut av rektor så har alla elever i just min etta fått var sin Ipad. Med mycket spänning ser jag och de fram emot arbetet. Ja, hur det ska bli har vi ingen aning om :)

Mitt under musiklektionen idag kom vår rektor och knackade på dörren. Hon meddelade glatt att IPadsen hade kommit! En och en fick alla i klassen gå till hennes kontor för att välja vilken färg de ville ha på sitt fodral och så klart hämta sin padda. Det var sannerligen inte lätt att gå på lunchrast idag när alla bord i klassrummet var fyllda av fina kartonger med paddor i.

Men efter lunchen tog vi så tag i uppackningen av våra paket. Alla sjuåringar klarade galant det själva. Det var bara att se till att "locket" fästes på rätt håll så att magneten höll. Sen var de fullt sysselsatta!

Det är verkligen så sant att det inte behövs många instruktioner för att förstå en IPad! De tittade på varandra och testade sig fram. Underbart att se! Vi hade sett till att det fanns ca 30 appar på dem när de kom, så eleverna hade lite att kolla in. Böcker, appar med bokstäver och siffror om vartannat, planeter, fågelkvitter och hänga gubben. Men framför allt fastnade de för Garageband, där de kan skapa musik och kameran! Snart filmades det hej vilt i klassrummet och jag tror nog att jag i all hast fick sjunga en liten sång när ett par av eleverna filmade ;)

Alla ville så klart låna med Ipaden hem, men vi väntar fortfarande på att alla ska få var sin väska att lägga den i, som ett extra skydd. Hoppas de kommer snart, för det lär bli frågor kring detta varje dag :) Vi ska också göra klart ett informationsblad till föräldrarna kring vad som gäller med t ex försäkringar.

Imorgon ska vi ta alla ettor på skolan på utflykt och då ska vår klass så klart ta med några Ipads, så att vi kan dokumentera dagen!

Mitt nya motto- Det handlar om att se möjligheter och inte begränsningar!
/Annika